Essential oils zijn perfect om tijdens je yoga en meditatie te gebruiken. Ze kunnen je helpen om je meditatie te verdiepen, je focus te verbeteren, beter los te kunnen laten of je te laten gronden bijvoorbeeld. Je kunt de olie gebruiken in een roller of in de diffuser tijdens je yoga practice of meditatie.
De keuze van de oliën is ook afhankelijk van persoonlijke voorkeur en Young Living heeft heel veel oliën en olieblends om uit te kiezen.

 Ik laat jullie een aantal voorbeelden zien in deze blogpost, maar voel je vooral vrij om zelf te experimenteren.

1. Northern Lights Black Spruce

Doe hiervan een paar druppels in je handpalm, wrijf in je handen en zet je handen over neus en mond om vervolgens een paar keer diep te inhaleren. Heerlijk!

Deze olie is fijn om te gronden en de chakra’s in balans te helpen brengen. De Lakota indianen gebruikten deze olie om zijn zuiverende werking en om het feit dat deze olie je dichter bij “de grote geest” brengt. Perfect dus om tijdens yoga en meditatie in te zetten.
Ga bijvoorbeeld om te beginnen in lotushouding zitten en zet een intentie voor de dag. Vervolgens inhaleer je de olie terwijl je die intentie of affirmatie in mijn gedachten houdt.

Voorbeelden van intenties/affirmaties:
“Vandaag kies ik voor rust en aandacht.”
“Ik ben bereid om mijn hoogste potentieel te zien, te voelen en te gebruiken op alle gebieden van mijn leven.”
“Ik kies ervoor om vandaag dankbaar te zijn.”

2. Tranquil Roll-on

Deze roller heb ik sowieso standaard in mijn handtas zitten. Het is een rustgevende mix die je helpt om rustig te worden als het tijd is voor ontspanning. Soms zit je nog zo in de drukte van de dag, dag het lastig is om in de ontspanning te zakken. Deze olie helpt je daarbij. Gebruik hem op de binnenkant van je polsen en/of in de nek.
Niet alleen tijdens yoga of meditatie, maar fijn voor elk moment waarop je even lekker wil ontspannen en los wil laten.

 

3. R.C. en/of Peppermint

Deze oliën geven letterlijk en figuurlijk lucht. Ik vind het zelf fijn om deze oliën vóór mijn yoga beoefening op mijn borst en keel te smeren om mijn ademhaling nog vrijer te laten stromen. Heerlijk!
Daarnaast is Peppermint ook fijn om te gebruiken op je spieren ná een intensieve yoga beoefening.

 

4. Frankincense of Sacred Mountain

Deze oliën kunnen je helpen om beter bij jezelf te blijven tijdens je yoga of meditatie. Als ik ze gebruik, merk ik dat ik beter gefocust blijf op mijn beoefening en minder last heb van afdwalende gedachten. Ook merk ik dat ik wanneer ik deze oliën gebruik meer rust in mijn lijf heb om alle oefeningen met aandacht te doen, zonder te snel te willen gaan.

5. YOGAMAT cleaner

Houd je yogamat lekker fris met een zelfgemaakte yogamat cleaner. Neem daarvoor een glazen sprayfles van ongeveer 250ml. Doe daarin een theelepel alcohol of toverhazelaarwater, 10 druppels Thieves, 10 druppels Purification en 10 druppels Tea Tree. Ik heb deze drie gekozen omdat we antibacteriële eigenschappen hebben, maar je kunt uiteraard ook zelf variëren met andere essential oils. Vul de spray aan met gedestilleer of gekookt en afgekoeld water. Spray de mat er mee in en neem af met een handdoek.